25 maj 2012

Qi gong

 

Gimnastyka qi gong stanowi ważny element tradycyjnej medycyny chińskiej. Kiedyś ćwiczenia te były dostępne tylko wybranym i praktykowano je wyłącznie w klasztorach. Dziś uprawia je co czwarty Chińczyk.

Techniki terapii, czyli dla kogo:
Terapia opiera się na przekonaniu, ze w ciele każdego człowieka krąży energia (qi), która zapewnia nam zdrowie i dobre samopoczucie. Jeśli jej przepływ zostanie zakłócony, pojawia się choroba. Aby do niej nie dopuścić, należy wykonywać odpowiednie ćwiczenia - qi gong. Sama gimnastyka może przyspieszyć powrót do zdrowia.

Bywa szczególnie pomocna w leczeniu przewlekłych schorzeń, zwłaszcza astmy i innych dolegliwości układu oddechowego, nadciśnienia, reumatyzmu, bóli głowy i kręgosłupa, bezsenności, nerwicy i in. Ze względu na działanie wzmacniające odporność poleca się ja również chorym na nowotwory.

Zalecenia wiekowe
Qi gong można trenować w każdym wieku, niezależnie od stopnia sprawności fizycznej. W Chinach uprawiają ja nawet stulatkowie, ponieważ do samych ćwiczeń niepotrzebne są ani żadne maty czy tez drabinki. Trenować można niemal wszędzie. Trzeba tylko pamiętać o prawidłowym wykonywaniu samych ćwiczeń, bo tylko wtedy mają odpowiednie działanie terapeutyczne. By je opanować warto skorzystać z pomocy instruktora.

Nauka
Sama nauka zaczyna sie od specjalnych ćwiczeń rozluźniających poszczególne mięśnie i stawy. Szczególną wagę przywiązuje się do wyćwiczenia zmysłu równowagi, umiejętności bilansowania ciałem oraz kontrolowanie środka ciężkości oraz ćwiczenia oddechowe. Co wbrew pozorom wcale nie jest takie łatwe. Chińczycy potrafią trenować jedno ćwiczenie oddechowe nawet przez kilkanaście lat.  Jednak na same wyniki nie trzeba czekać tak długo... efekty widać już po kilku sesjach. Zaczynamy oddychać głębiej i spokojniej.

Jak dobierać ćwiczenia?
Według zasad terapii w naszym ciele krążą dwie przeciwstawne energie: jin i jang. Pierwsza zapewnia nam spokój i odprężenie, druga dodaje sił do działania. Zdrowie i choroba są wynikiem tej równowagi lub jej braku. Jednak znając te zasady, łatwiej jest dobierać ćwiczenia.

1. Ilość energii w organizmie można łatwo określić. Kiedy po długotrwałym wysiłku odczuwamy zmęczenie, to znak, ze brakuje nam jin. Natomiast jeśli przez dłuższy czas nie ruszamy się, w organizmie zacznie brakować nam jang.
2. Niedobór jin uzupełnią spokojne ćwiczenia w pozycji siedzącej lub leżącej.
3. Aby wyrównać jang trzeba wykonać szybkie, zdecydowane ruchy.

 
UWAGA !!!
Trzeba pamiętać o konsultacji lekarskiej, przed zastosowaniem jakiejkolwiek techniki etc z zakresu medycyny alternatywnej. Medycyna jest tylko dodatkiem wspomagającym prawidłowe leczenie.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz