9 lip 2012

Opowiadanie o Mo Zi


Mo Zi był filozofem chińskim, żyjącym w piątym wieku przed naszą erą. Również był on strategiem i inżynierem.

Inny inżynier, nazywający się Gongshu Ban, wynalazł specjalną drabinę do użycia w atakach na zamki. Przy pomocy drabiny łatwiej było zdobyć zamek, ponieważ żołnierze mogli wejść po drabinie na mury zamku zamiast bezpośredniego atakowania umocnionej bramy. Mając tę przewagę król potężnego królestwa Chu zdecydował zaatakować słabe królestwo Song. Kiedy Mo Zi dowiedział się o wojnie, pośpieszył do stolicy królestwa Chu i odwiedził Gongshu Ban. Miał on nadzieję, że Gongshu Ban będzie mógł wojnie zapobiec.

“Ktoś mnie obraził i przy pomocy pana chcę go zabić. Mogę panu zapłacić”, powiedział Mo Zi w rozmowie z Gongshu Ban.

“Jestem honorowym człowiekiem i nie będę zabijać ludzi tylko dla pieniędzy”, odpowiedział Gongshu Ban.

“Królestwo Chu jest potężne, ma wielkie terytorium i dużą liczbę ludności. A ty pomagasz królestwu Chu zaatakować słabe królestwo Song. Mówisz, że nie zabijasz nikogo, ale czy wiesz, ilu ludzi zostanie zabitych w czasie wojny z powodu twojego wynalazku? Czy nie widzisz, że zabijesz ich swoimi rękami?”

Gongshu Ban nie wiedział co powiedzieć,wyjaśnił tylko, że wojna była pomysłem króla królestwa Chu. Mo Zi i Gongshu Ban wybrali się więc razem do króla królestwa Chu.

“Wasza wysokość, czy mógłbym o coś zapytać? Co myślisz o człowieku, który ma olśniewający powóz i kradnie rozklekotany powóz sąsiada, albo ma dużo olśniewających ubrań i kradnie wytarte ubranie sąsiada?

“Na pewno jest on złodziejem”, król królestwa Chu odpowiedział.

“Wasza wysokość, królestwo Chu jest potężne, ogromne i bogate. A królestwo Song jest słabe. Teraz królestwo Chu chce zaatakować królestwo Song. Czy wasza wysokość nie sądzi, że ta akcja jest podobna do akcji bogatego człowieka, o którym przed chwilą mówiłem?”

“Dobrze, ale prowadzę wojnę związku z tym, że Gongshu Ban wynalazł już dla mnie drabinę”, arogancko odpowiedział król królestwa Chu.

“W wojnie drabiny nie są koniecznie warunkiem sukcesu. Mogę zasymulować tę wojnę przed waszą wysokością”, zaproponował Mo Zi.

Gongshu Ban i Mo Zi ułożyli ich narzędzia, które przedstawiały mur zamku, drabinę, broń do ataku i broń do obrony.

Gongshu Ban spróbował kilku sposobów ataku i strategii, ale za każdym razem jego ataki zostały blokowane przez Mo Zi.
W końcu Gongshu Ban popatrzył na Mo Zi i powiedział: “Mam inny sposób, żeby ciebie pokonać. Ale ci go nie zdradzę” “Znam go również, ale też ci go nie wyjawię”, odpowiedział Mo Zi.

Król Chu był zmieszany i zażądał wyjaśnień. Mo Zi powiedział: “Gongshu Ban chce mnie zabić, ale już powiedziałem moim uczniom o sposobie obrony, więc jego plan się nie uda.

Na koniec król królestwa Chu zrezygnował z planu ataku na królestwo Song.

ja ne

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz