26 lut 2012

Lekcje języka japońskiego - Struktura zdania cz.3


Czas na lekcje 3 a dziś będą partykuły ( to co ja nie lubię za bardzo - ale ciiii ^^)
____

Partykuły służą do oznaczenia związków między słowami i częściami zdania - mogą również wyrażać uczucia mówiącego - dlatego są one bardzo ważne i ważne jest to by się ich nauczyć ^^

Dzielimy je na:
- partykuły przypadków - odpowiadają one (podobnie jak u nas) po rzeczownikach i zaimkach:
a) ga (podmiot) - np Ame ga futte imasu. - Deszcz pada.
b) o (dopełnienie) - np Hon o yomimshita. - Czytałem książkę.
c) ni (w, na itp) - np Tokyo ni sunde imasu. - Mieszkam w Tokyo.
d) e (do, ku) - np Kaisha e ikimasu. - Idę do pracy.
e) no  - np. Yamada-san no hon desu. - To książka pana Yamady.
f) to (i, z) - np Sore to kore o kudasai. - Proszę mi dać to i to.
g) de (za pomocą) - np Naifu de kirimashita. - Kroiłem nożem.
h) kara (z, od) - np Uchi kara ichjikan kakarimasu. - Droga z domu zabiera mi godzinę.
i) yori (niż) - np Kore wa are yori yasui desu. - To jest droższe niż tamto.
j) ya (i tym podobne) - np Tokei ya megane o kaimashita. - Kupiłem zegarek, okulary i inne rzeczy.
k) ka (albo) - np Tanaka-san ka Yoshida-san ni tanomimasu. - Poproszę pana Tanakę albo pana Yoshidę.

- partykuły podkreślające:
a) wa (podkreślenie podmiotu - zazwyczaj jest to osoba) - np Watashi wa sushi da. - Proszę o sushi.
b) mo (także, również) - np. Biiru mo kudasai. - Proszę również o piwo.
c) demo (lub coś innego) - np Ocha demo nomimasho ka? - Może napijemy się na przykład herbaty?
d) shika (tylko) - np Sen`en shika arimasen. - Mam tylko 1000 yenów.

- partykuły łączące zdania:
a) ga (ale, lecz) - np Sumimasen ga chotto matte kudasai. - Przepraszam, ale proszę chwilę poczekać.
b) kara (ponieważ) - np. Jikan ga arimasen kara, yomemasen. - Nie mogę czytać, ponieważ nie mam czasu.
c) ko(re)do(mo) (chociaż, ale) - np Takai keredo, kaimasu. - Jest drogie, ale kupię.
d) shi (a na dodatek) - np Hiroi shi shizuka desu. - Jest obszerny, a do tego cichy.
e) -tari (i to, i to) - np Uta o utattari odottari shimashita. - Śpiewaliśmy i tańczyliśmy.
f) -te, -de (służą one do tworzenia formy -te czasowników) - Mado ga aite imasu - Okno jest otwarte.
g) -te mo, -de mo (nawet jeśli) - np Ame ga futte mo ikimasu. - Pójdę, nawet jeśli będzie padało,
h) to (kiedy) - np Yugata ni naru to samuku narimasu - Kiedy nadchodzi wieczór, robi się zimno.
i) -nagara (podczas gdy:-ąc) - np Ocha o nominagara hanashimashita. - Rozmawialiśmy pijąc herbatę.
j) node (ponieważ) - np Kurakuatta node shigoto o yamemashita. - Ponieważ zrobiło się ciemno, przerwałem pracę.
k) noni (chociaż, mimo że) - np Renshu shita noni, umaku dekimasen deshita. - Chociaż ćwiczyłem, nie poszło mi dobrze.  

- partykuły kończące zdanie:
a) ka (pytajnia) -np Yamada-san desu ka? - Czy pan jest panem Yamadą?
b) ne (oczekiwanie na potwierdzenie)  - np Ii otenki desu ne - Piękny dzień, prawda?
c) yo (podkreślenie) - np Kamaimasen yo. - Nic nie szkodzi.
d) na (podkreślenie) - np Ii otenki da na. - Piękny dzień.
e) tomo (podkreśllenie) - np Kekko desu tomo. - Doskonale.
f) no (pytajnia, w nieoficjalnej rozmowie) - np Doko e iku no? - Dokąd idziesz?

I to tyle jeśli chodzi o partykuły - musicie pamiętać, że bez z nich nie mogą funkcjonować japońskie zdania, bo to one określają osobę, rzecz czy czynność. Dlatego tez, jeśli dobrze się ich nauczycie, poradzicie sobie z tworzeniem zdań jak i w codziennym życiu.

W następnej części - alfabety ;)
ja ne

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz